Sabtu, 1 Oktober 2011

Cara Makan Nabi

Bagaimana cara Rasulullah saw makan. Ini yang kita nak tahu ni. Apa hikmah ikut cara nabi makan.

Cara Rasulullah Makan

1. Gunakan tangan?

Mengikut cara Rasulullah s.a.w, sebelum baginda makan,  baginda saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya, lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan makanan tersebut. Mengapa?

Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.

Mengapa menghisap garam?

Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita. Ingat sikit sahaja. !!

Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

2. Cara Rasulullah mengunyah

Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu. Kita 3 hingga 6 kali mungkin telah. Saya cuba makan lambat, ambil sedikit nasi dan lauk, kunyak banyak kali dan telan, rasa nikmat makan tu ada, Walaupun saya kunyak tak sampai 40 kali, tapi kunyak banyak kali baru telan adalah nikmat dan rasa mudah kenyang.

Mengunyah banyak kali dan lambat adalah sunnah dan makan cepat dan gelojoh adalah sifat syaitan

3. Membaca Basmalah (Bismillahirrahma Nirrahim).

Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

Semua kaedah di atas membantu diet anda, terutama dari segi kesihatan, perut sihat, makanan lebih hadam, elak perangai syaitan, berkat, dan elak perut buncit.

TAJUK LAIN BERKAITAN



Tiada ulasan:

Catat Ulasan